Hur aktiv är Du egentligen?

Få rör sig så mycket som de själva tror
Enligt nationella rekommendationer bör vi röra på oss 30 minuter per dag, fem dagar i veckan, minst tio minuter åt gången. Vi måste komma upp lite i puls och bli lätt andfådd, så att det är aningen ansträngande att prata. Om man promenerar räcker det inte att strosa lätt, man måste gå raskt.
När personer själva får uppskatta hur mycket de rör på sig så säger över 60 procent att de klarar den dagliga halvtimmesträningen.
När forskare satte en avancerad stegräknare på 1 100 försökspersoner i åldern 50-64, så visade det sig att ytterst få, bara sju procent, rörde på sig tillräckligt, berättar Örjan Ekblom, docent i idrottsvetenskap på GIH.
– Det beror inte på att människor ljuger, utan för att det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket man rör på sig. Men det finns också en grad av social önskan, man vill åtminstone inte underskatta sitt tränande.
Även tidigare studier har visat att bara en liten minoritet når rekommendationerna för fysisk aktivitet.

Många har mycket att vinna på att öka sin fysiska aktivitet
De som nu rör allra minst på sig har allt att vinna på att öka sin aktivitet. När man tänker sig att det här handlar om en liten grupp som är mest utsatt så bedrar man sig, för det är en stor mängd människor som befinner sig under gränsen.En liten förändring av livsstilen kan få en påtaglig, gynnsam hälsoeffekt.

Hur aktiv är Du? Vilka är Dina bästa tips och knep för att öka mängden vardagsmotion?  Dags att planera in fler promenader i kalendern?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.